Dagböcker gör Förintelsen verklig

 

I måndags bjöd femteklassarna i Vårbyskolan in till en utställning om Förintelsen. Eleverna har skrivit egna dagböcker, brev, dikter och ritat bilder, allt för att bättre förstå livet för barn i utsatta situationer.

Vid Förintelsens minnesdag insåg svenskläraren Kajsa Holm och engelskläraren Hevi Mati att deras elever inte visste så mycket om Förintelsen, och att det var någonting som de behövde ändra på.
Kajsa Holm menar att ett ämne som krig är tungt, men att det är viktigt att man pratar med barnen om det på barnens nivå.
– Man ska våga prata om såna saker och inte vara rädd för att lyfta såna frågor. Det behöver inte bara vara sorgligt, det kan även bli någonting positivt.

Efter att deras elever visat intresse för andra världskriget fick lärarna idén att låta barnen läsa Anne Franks dagbok.

Kajsa Holm och Hevi Mati spann vidare på idén och började skapa fiktiva karaktärer som levde under andra världskriget. Eleverna fick varsin karaktär att leva sig in i och skriva egna dagböcker och dikter utifrån den karaktärens liv. I sex veckor har lektionerna i svenska, engelska och bild använts till att ta fram allt material till utställningen.
– Det kan vara skönt att skriva om personer som inte finns, så de kan få lite distans, säger Kajsa.

Svårt att leva sig in

Hevi menar att det kan vara svårt, om inte för tungt, för barnen att se sig själva i en sån situation som exempelvis Anne Frank levde i.
– Frågar man barnen om att beskriva sina känslor så säger de inte mycket, men när de skulle berätta om karaktärens känslor så kom allting ut.

Betty Ermias Menghisteab, Nancy Raji och Mervyn Baffo är några av femteklassarna som var med i projektet. Alla tre instämmer med varandra att det var ett roligt projekt.
– Det var spännande att få veta vad som hände på Anne Franks tid, säger Betty.

Länk till tidningen i PDF format

Gabriella Moussa Espinola

Webbredaktör:
Senast uppdaterad: 2017-05-23

skriv ut sidan Dela med dig: Bokmärk och dela Vad är det här?